مؤتمر" قياس الأداء
وتطبيق نظام المؤشرات الرئيسية لتعزيز الجودة الشاملة في جامعات العالم الإسلامي "
المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية (25-26 / 1 / 1436 هـ الموافق18-19 / 11 / 2014 م)
مقدمة
تشهد مؤسسات التعليم العالي في أنحاء العالم حركة نشطة وبخاصة في مجالات التخطيط الإستراتيجي و الجودة والاعتماد الأكاديمي، إذ تسعى الجامعات لتحسين أدائها الأكاديمي والإداري والفني، لتحقيق المخرجات التي يتطلع إليها المجتمع لرفع مستوى رفاهيته وتقدمه، ولا شك أن مؤسسات التعليم العالي في العالم الإسلامي جزء من هذا الحراك النشط، ويلحظ المراقب للساحة الأكاديمية مدى التقدم الذي بلغته الكثير من جامعات العالم الإسلامي من خلال تقدمها على سلم التصنيفات العالمية للجامعات، وتحقيق بعضها مراكز جيدة في هذه التصنيفات مقارنة بما سبق.
وبالرغم من أن معظم مؤسسات التعليم العالي بالعالم الإسلامي وصلت إلى مرحلة النضج في إعداد خططها الإستراتيجية، إلا أن تنفيذ هذه الخطط وقياس الأداء في تنفيذها يعتبر في بداياته ويحظى حالياً بمركز الاهتمام من صناع القرار ﻟﻤﺎ ﻴﻤﺜﻠﻪ ﺫﻟﻙ ﻤﻥ ﻗﺩﺭﺓ هذه المؤسسات على تقويم ﺍﻟﻤﻤﺎﺭﺴﺎﺕ ﺍﻟﺤﺎﻟﻴة ﻭﻤﺩﻯ ﺍﺭﺘﺒﺎﻁﻬﺎ ﺒﺘﺤﻘﻴﻕ ﺍﻷﻫﺩﺍﻑ الإستراتيجية لها.
إن ﻗﻴﺎﺱ ﺍﻷﺩﺍﺀ ﻤﻨﻬج ﺇﺴﺘﺭﺍﺘﻴجي ﻴﻬﺩﻑ ﺇﻟﻰ ﺯﻴﺎﺩﺓ ﻜﻔﺎﺀﺓ ﺃﺩﺍﺀ المؤسسات ﻤﻥ ﺨﻼﻝ ﺘﻁﻭﻴﺭ ﺃﺩﺍﺀ ﺍﻟﻌﺎﻤﻠﻴﻥ ﻭﻓﺭﻕ ﺍﻟﻌﻤﻝ ﻭﺯﻴﺎﺩﺓ ﻗﺩﺭﺍﺘﻬﻡ، ﻭﻫﻭ ﺒﻌﺒﺎﺭﺓ ﺃﺨﺭﻯ ﻴﻬﺩﻑ ﺇﻟﻰ ﺭﺒﻁ ﺇﺩﺍﺭﺓ ﺃﺩﺍﺀ ﺍﻷﻓﺭﺍﺩ ﺒﺎﻷﻫﺩﺍﻑ ﻭﺍلاستراتيجيات ﺍﻟﻤﻭﻀﻭﻋﺔ ﻟﻠﻤﻨﻅﻤﺔ. وتعد مؤشرات الأداء الجزء الأهم من القياس المعياري لأداء الجامعات، ووسيلة لمساعدة إدارات الجامعات على التعرف على واقعها الأكاديمي ومدى تأثيرها في المجتمع، وتقدير مدى فاعلية العمل والقدرات الكامنة في المؤسسة، ومدى إمكانية رفع مستوى الجودة فيها، وتحديد الفرص ذات الأهمية الاستراتيجية لها.
ومن المعلوم أنه لا يمكن قياس ما لا يمكن توثيقه، ولا يمكن تجويد ما لا يمكن قياسه. ومن هنا جاءت أهمية عقد مؤتمر علمي يناقش موضوع القياس ومؤشرات الأداء، ودورها في تعزيز الجودة في مؤسسات التعليم العالي في العالم الإسلامي.
أهداف المؤتمر
1. تعزيز التعاون والتواصل بين مؤسسات التعليم العالي والباحثين في العالم الإسلامي في مجالات قياس الأداء الإستراتيجي والجودة الشاملة.
2. تنشيط البحث العلمي في مجالات القياس ومؤشرات الأداء والجودة.
3. الاستفادة المتبادلة من خبرات وتجارب جامعات العالم الإسلامي في قياس وتطبيق مؤشرات الأداء.
4. التعرف على آخر المستجدات في مجال آليات وأدوات القياس وتطبيق مؤشرات الأداء.
5. دعم ونشر ثقافة القياس وتطبيق مؤشرات الأداء ، والتعرف على آفاقها، والعوائق التي تواجهها ، والحلول المقترحة لتجاوز تلك العوائق.
6. إبراز أهمية مؤشرات الأداء الرئيسية في مجالات تعزيز الجودة والاعتماد الأكاديمي في جامعات العالم الإسلامي.
7. تشجيع التعاون بين جامعات العالم الإسلامي في تطوير آليات وثقافة تطبيق مؤشرات الأداء في مختلف المجالات التطويرية.
8. التعرف على آخر المستجدات في توظيف التكنولوجيا والتقنيات الإلكترونية الحديثة في تعزيز قياس الأداء في مؤسسات التعليم العالي.
محاور المؤتمر
المحور الأول: أهمية مؤشرات الأداء ودورها في تعزيز الجودة والاعتماد الأكاديمي في جامعات العالم الإسلامي:
1. أهمية مؤشرات الأداء في تعزيز الجودة الشاملة.
2. أهمية مؤشرات الأداء في تأهيل الجامعات للاعتماد الأكاديمي المحلي والعالمي.
3. أهمية مؤشرات الأداء في تصنيف الجامعات على المستوى العالمي.
المحور الثاني: بناء ثقافة مؤشرات الأداء : الآفاق – العوائق – الحلول:
1- آفاق تطبيق مؤشرات الأداء في قياس أداء جامعات العالم الإسلامي.
2- العوائق والصعوبات التي تحول دون تطبيق مؤشرات الأداء في قياس أداء الجامعات.
3- مشروعات واستراتيجيات بناء الكفاءات البشرية المؤهلة لتطبيق مؤشرات الأداء وقياس أداء الجامعات.
4- تطوير البنى التحتية والنظم التقنية لقياس الأداء داخل الجامعات.
المحور الثالث: آليات وأدوات قياس الأداء وتطبيق مؤشراته الرئيسية:
1- بطاقة الأداء المتوازن.
2- 6 سيجما.
3- توظيف التقنيات الحديثة في تعزيز قياس الأداء في الجامعات.
4- أدوات الجودة ودورها في نشر ثقافة مؤشرات الأداء.
5- المنظمة المتعلمة ذاتياً وآليات تطبيق مؤشرات الأداء.
6- النموذج المؤسس على سلسلة القيمة المضافة.
7- النموذج المتكامل لقياس الأداء.
المحور الرابع: تجارب الجامعات في قياس الأداء وتطبيق مؤشراته الرئيسية:
1- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال التعليم والتعلم.
2- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال البحث العلمي.
3- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال خدمة المجتمع.
4- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال التخطيط والحوكمة.
5- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال الإدارة والجودة.
6- تطبيق مؤشرات الأداء في مجال القيادة والتنمية البشرية على المستويين الأكاديمي والإداري.
المحور الخامس: التعاون بين جامعات العالم الإسلامي في تطوير آليات وثقافة تطبيق مؤشرات الأداء في مختلف المجالات التطويرية:
1- التجارب الناجحة في مجال التعاون في تطبيق مؤشرات الأداء.
2- الخطط الإستراتيجية الشاملة لتعزيز التعاون بين جامعات العالم الإسلامي في مجالات تطبيق مؤشرات الأداء.
3- برامج تنمية الموارد البشرية المؤهلة في مجالات تطبيق مؤشرات الأداء.
شروط تقديم البحوث وضوابطه
1- أن يكون البحث في أحد مواضيع محاور المؤتمر.
2- أن يتوفر في البحث شروط البحث العلمي ومعاييره.
3- ألا يكون البحث قد سبق نشره أو قدم في مؤتمرات أو فعاليات سابقة.
4- ألا يزيد عدد صفحات البحث عن ( 30 ) صفحة حجم ( A4 ) بما في ذلك الهوامش والمراجع والملاحق.
5- أن يرسل البحث إلكترونياً وفق التنسيق المطلوب:
أ. يتم إرسال البحث في ملف إلكتروني بتنسيق (doc) أو (docx).
ب. البحث المكتوب باللغة العربية يكون بخط ( Traditional Arabic)، مقاس: 16، أما المكتوب باللغة الإنجليزية فيكون بخط ( Times New Roman )، مقاس: 14
ج. هوامش الصفحة من الأعلى و الأسفل (2.5)، ومن اليمين ( 2.5 سم )، ومن اليسار ( 2 سم ).
6- ترسل ملخصات الأبحاث في موعد أقصاه 1435/4/1هـ الموافق 2014/2/1م، وأن تكون الملخصات ما بين (200 – 400) كلمة تشتمل على المقدمة، والأهداف، والمنهج، والخطة بالتفصيل.
7- يجب إرسال المستندات التالية مع ملخص البحث لقبول مشاركة الباحث:
· ملخص للسيرة الذاتية في حدود صفحة واحدة.
· استمارة المشاركة.
· صورة جواز السفر لغير السعوديين.
8- ترسل الأبحاث في موعد أقصاه1435/6/1هـ الموافق2014/4/1م.
9- يخطر المشاركون باستلام بحوثهم في حينه.
10- للجنة العلمية تصحيح بعض المعلومات والمصطلحات متى لزم ذلك.
11- تخضع الملخصات والبحوث للتقويم من قبل محكمين.
12- تنشر البحوث المقبولة مع السيرة الذاتية الكاملة للباحث دون أية رسوم يتحملها الباحث.
13- تتحمل الجهات المنظمة للمؤتمر نفقات السفر والإقامة للباحثين المقبولة أبحاثهم.
معلومات عن الباحث والبحث
يرجى تعبئة الاستمارة التالية كاملة وإرسالها إلى الجامعة الإسلامية على العنوان الموضح أدناه:
اسم الباحث باللغة العربية:
|
الجنسية:
|
|
الاسم الأول
|
|
اسم الأب
|
|
العائلة
|
|
اسم الباحث باللغة الإنجليزية حسب جواز السفر
|
|
رقم جواز السفر:
|
|
تاريخ الميلاد / / 19م
|
عنوان البحث:
|
|
المحور الذي ينتمي إليه البحث:
|
|
الموضوع:
|
|
العنوان البريدي:
|
|
رقم هاتف المنزل مع مفتاح الدولة والمدينة:
|
+
|
رقم هاتف العمل مع مفتاح الدولة والمدينة:
|
+
|
رقم الهاتف الجوال مع مفتاح الدولة :
|
+
|
رقم الفاكس مع مفتاح الدولة والمدينة:
|
+
|
البريد الإلكتروني:
|
|
الموقع على شبكة الإنترنت (إن وجد) :
|
|
أهم المناصب الوظيفية التي شغلها الباحث :
|
1.
2.
3.
|
أهم الإنتاج العلمي المنشور للباحث :
|
1.
2.
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عنوان المراسلة
تكون جميع المراسلات باسم
وكيل الجامعة الإسلامية للتطوير،رئيس اللجنة العلمية للمؤتمر
على العنوان التالي:
itq36@hotmail.com البريد الإلكتروني:
تليفاكس: +966148475540
-----
Conference on
Performance Measurement and the Application of Key Performance
Indicators to Reinforce Total Quality in Universities of the Islamic World
Medina, KSA (25-26/1/1436H corresponding to the date of 18-19/11/2014G)
Preface
Higher education institutions around the world witness an active movement in the areas of strategic planning, quality and academic accreditation. Universities, in particular, are striving to improve their academic, administrative and technical performance, in order to achieve the expected outputs demanded by the community to raise the level of its well-being and progress. No doubt, the higher education institutions in the Islamic world are playing a major part of the this quality activity. Any observer of the academic arena can clearly see the constant progress of Islamic world Universities in international rankings for universities.
Despite the fact that most of the higher education institutions in the Islamic world have reached a stage of maturity in writing their strategic plans, still the implementation of these plans and measuring performance during the implementation process is in infancy stage. This dilemma is currently the center of attention by decision makers as it represents the ability for their institutions to reassess current practices and achieve strategic objectives.
Measuring performance is a strategic approach aims to increase the efficiency of institutional performance through boosting the performance of academic and administration units, employees and work teams and increase their abilities. In other words, it aims at linking strategic goals and objectives tightly with their implementation practices. Performance indicators are considered a vital part of benchmarking for the performance of universities. They are a means to help university administrations to realize the reality of their academic position and the extent of their universities’ impact on the community, and to assess the effectiveness of work and potentials, and the possibility of raising the level of quality, and to identify opportunities of strategic importance to them.
It is well understood that what can’t be measured can’t be documented, and you can’t improve what you can’t measure. Hereby comes the importance of a scientific conference to discuss the subject of performance measurement and KPIs, and their role in promoting quality in higher education institutions in the Islamic world.
Conference Objectives
1. Promote cooperation and communication between higher education institutions and researchers in the Islamic world in the areas of strategic performance measurement and overall quality.
2. Stimulate scientific research in the areas of performance measurement, KPIs and quality.
3. Mutual benefit from the experiences of the Islamic world Universities of in the measurement and application of performance indicators.
4. Awareness of the latest developments in the fields of performance measurement and KPIs application and their mechanisms and tools.
5. Support and promote the culture of performance measurement and KPIs application, and to identify their prospects, and the obstacles they face, and the proposed solutions to overcome those obstacles.
6. Highlight the importance of KPIs in the areas of promoting quality and academic accreditation in the Islamic world universities.
7. Encourage cooperation between the Islamic world universities for improving the mechanisms and culture of applying performance indicators in various areas of development.
8. Awareness of the latest advances in modern electronic techniques and the employment of technology to enhance performance measurement in higher education institutions.
Conference Themes and Topics
Theme1. The importance of performance indicators and their role in promoting quality and academic accreditation in the Islamic world universities
1. The importance of performance indicators in enhancing total quality.
2. The importance of performance indicators in the rehabilitation of universities for academic accreditation locally and globally.
3. The importance of performance indicators in global ranking of universities.
Theme 2. Building culture of performance indicators : Prospects, Obstacles, and Solutions:
1. The prospects of applying performance indicators to measure performance of the Islamic world universities.
2. Obstacles and difficulties that prevent applying performance indicators to measure performance of universities.
3. Projects and human capacity building strategies eligible to apply performance indicators and measure the performance of universities.
4. Development of infrastructure and technical systems to measure performance of universities.
Theme 3. Mechanisms and performance measurement tools and the application of KPIs :
1. Balanced Scorecard.
2. 6-Sigma.
3. Employment of modern techniques to enhance performance measurement in universities.
4. Quality tools and their role in spreading the culture of performance indicators.
5. Self-learning organization and the mechanisms of applying performance indicators.
6. The model based on added-value chain.
7. The integrated model to measure performance.
Theme 4. Experiences of universities in performance measurement and the application of KPIs :
1. Application of performance indicators in the field of teaching and learning.
2. Application of performance indicators in the field of scientific research.
3. Application of performance indicators in the field of community service.
4. Application of performance indicators in the field of planning and governance.
5. Application of performance indicators in the field of quality management.
6. Application performance indicators in the field of leadership and human development at both levels: the academic and administrative .
Theme 5. Cooperation between the Islamic world universities in the improvement of mechanisms and culture of performance indicators application in different developmental areas
1. Successful experiences in the field of cooperation to apply performance indicators.
2. Comprehensive strategic plans to enhance cooperation between the Islamic world universities in the field of performance indicators application.
3. Programs of qualified human resources development in the field of performance indicators application.
Paper Submission: Conditions and Controls
1. Paper topic should be in one of the conference themes’ topics.
2. Conducted research should follow scientific research conditions and standards.
3. The presented research should not have been published or presented at other conferences or previous events.
4. The paper number of pages should not exceed (30), with page size (A4) including footnotes, references and appendices.
5. The paper should be sent electronically according to the following criteria::
a. File format is either (doc) or (docx).
b. Arabic content should be typed using the font (Traditional Arabic), Size: 16, while English content should be typed using the font (Times New Roman), Size: 14.
c. Page margins for Arabic papers should be (2.5 cm) from the top, the right and the bottom, and (2 cm) from the left, while English papers’ margins should be (2.5 cm) from the top, the left and the bottom, and (2 cm) from the right.
6. Paper abstracts should be sent by 01/04/1435H, corresponding to 01/02/2014G. The abstracts should be between (200 - 400 words) including the introduction, objectives, methodology, and the plan in detail.
7. In order to accept the participation of a researcher, the following documents should be sent along with the paper abstract:
a. A summary of the researcher biography (or resume) within one page.
b. Participation application form.
c. Copy of the passport for non-Saudis.
8. Full papers should be sent by 01/06/1435H, corresponding to 01/04/2014G.
9. Researchers will have a notification of receipt of their paper abstracts and full papers once they are received by the Conference Scientific Committee.
10. The Conference Scientific Committee has the right to correct some of the information and/or terminology within the content of sent paper when necessary.
11. Abstracts and full papers will be evaluated thoroughly.
12. Accepted papers will be published along with the researcher CV without any fees.
13. The Islamic University in Medina bears the expenses of travelling and accommodation for researchers of accepted papers.
Research Registration Information
Please fill the next form completely and send it to the address given below:
|
Nationality:
|
Researcher name (in Arabic):
|
|
Surname:
|
|
Middle name:
|
|
First name:
|
|
Researcher Name (in English) According to Passport:
|
/ /
|
Date of birth:
|
|
Passport No.
|
|
Research paper title:
|
|
Conference theme the paper belongs to:
|
|
Topic under theme:
|
|
Post address:
|
+
|
Home tel. No. (with international & national call keys):
|
+
|
Work tel. No. (with international & national call keys):
|
+
|
Mobile No. (with international & national call keys):
|
+
|
Fax No. (with international & national call keys):
|
|
Email:
|
|
Website (if exists):
|
1.
2.
3.
|
Key job positions assigned to the researcher:
|
1.
2.
3.
|
Key scientific publications by the researcher:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Correspondences Address
All correspondences should be with
Vice-president of Development in Islamic University and
Chairman of the Conference Scientific Committee
Email: itq36@hotmail.com
Telefax: +966148475540